Do Lado Mais Visível das Imagens

Do Lado Mais Visível das Imagens
March 26, 2024 João Louro

On the Most Visible Side of the Images

Centro de Arte Contemporânea de Coimbra (CACC)

30.03.2024 > 23.06.2024

Curated by José Maçãs de Carvalho e Daniel Madeira

 

Ana Cardoso, Andy Denzler, Diogo Pimentão, Fernando Calhau, João Louro, José Bechara, José Pedro Croft, Joaquim Bravo, Lygia Pape, Marisa Ferreira, Nuno Sousa Vieira, Pedro Cabrita Reis, Pedro Tudela, Rafael Canogar, Robert Barry, Sandra Baía

 

The set of works presented is in a line that begins with Suprematism and Abstractionism and continues to Minimalism.

The external world is reduced to the smallest expression, creating a time and a mode intrinsic to the creative act, projected in the work. We also talk about the possibility of a return to the primordial image, to the image as an emotional experience. This is how the works in this exhibition present themselves: they come from a place where the original image was banished, they affirm their wonder and demand from the visitor the generosity of a clear and welcoming gaze.

The exhibition features works from the State Contemporary Art Collection (on deposit at the CACC) and the Norlinda and José Lima Collection reaffirming the importance of private collections and placing them in relationship with CACE.

 

Do Lado Mais Visível das Imagens

O conjunto de obras apresentadas encontra-se numa linha que começa com o suprematismo e o abstracionismo e se prolonga até ao minimalismo.

O mundo externo é reduzido à mais ínfima expressão criando-se um tempo e um modo próprio intrínseco ao ato criativo, projetado na obra. Falamos também da possibilidade de um regresso à imagem primordial, à imagem como experiência emocional. Será assim que as obras nesta exposição se apresentam: vêm de um lugar onde a imagem original foi banida, afirmam o seu desassombro e exigem do visitante a generosidade de um olhar límpido e acolhedor.

A exposição conta com obras da Coleção de Arte Contemporânea do Estado (em depósito no CACC) e da Coleção Norlinda e José Lima reafirmando a importância das coleções privadas e colocando-as em relação com a CACE.